Ψηφίστηκε ο νέος νόμος για τις αδειοδοτήσεις
Ψηφίστηκε κατά την χθεσινή συνεδρίαση της Βουλής, ο νέος νόμος του Υπουργείου Ανάπτυξης «Απλούστευση της αδειοδότησης για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας», ο οποίος καθορίζει το νέο θεσμικό πλαίσιο για την άσκηση των οικονομικών δραστηριοτήτων και την αδειοδότηση λειτουργίας των επιχειρήσεων. Σε πρώτη φάση αφορά τις οικονομικές δραστηριότητες που περιλαμβάνονται στα Παραρτήματα της Υ.Α. ΥΠΕΚΑ με αριθ. 1958/2012 (ΦΕΚ Β’ 21) «Κατάταξη δημοσίων και ιδιωτικών έργων και δραστηριοτήτων σε κατηγορίες και υποκατηγορίες σύμφωνα με το άρθρο 1 παράγραφος 4 του Ν. 4014/21.9.11 (ΦΕΚ 209/Α/2011)» και τα Καταστήματα Υγειονομικού Ενδιαφέροντος, ενώ προβλέπεται η υπαγωγή και άλλων δραστηριοτήτων με κοινές υπουργικές αποφάσεις.
Ο νέος νόμος έχει ιδιαίτερο και σημαντικό ενδιαφέρον για τον τεχνικό κόσμο (μελετητικές, συμβουλευτικές, κατασκευαστικές επιχειρήσεις, κ.λπ.), καθόσον εμπλέκεται -εμμέσως ή αμέσως- με τα έργα και τις δραστηριότητες της Υ.Α. 1958/2012 (ΦΕΚ Β’ 21) του ΥΠΕΚΑ.
Σε πρώτη ανάγνωση, ο νόμος αυτός μπορεί να χαρακτηριστεί ως εκσυγχρονιστικός, καθόσον υπεραπλουστεύει τις διαδικασίες άσκησης της οικονομικής δραστηριότητας και ελαχιστοποιεί τις παρεμβάσεις και τους περιορισμούς από την Διοίκηση.
Σε δεύτερη όμως ανάγνωση, λαμβάνοντας υπόψη τις υπάρχουσες παθογένειες της χώρας μας, τουλάχιστον στον δικό μας κλάδο, προκύπτουν προβληματισμοί, όπως:
- Προβλέπει ότι με Προεδρικό Διάταγμα καθορίζεται αν οικονομική δραστηριότητα ή δέσμη οικονομικών δραστηριοτήτων προϋποθέτει έγκριση λειτουργίας και με το ίδιο προεδρικό διάταγμα καθορίζεται το συγκεκριμένο σύνολο προϋποθέσεων και όρων που θα μπορούν να επιβληθούν σε κάθε επιχείρηση με την εκτελεστή ατομική διοικητική πράξη με την οποία θα της δίδεται έγκριση λειτουργίας για τη συγκεκριμένη οικονομική δραστηριότητα. Ειδική έγκριση θα απαιτείται εφόσον η άσκηση συγκεκριμένης οικονομικής δραστηριότητας προκαλεί κίνδυνο σε δημόσιο συμφέρον που επιβάλλει την υπαγωγή της οικονομικής δραστηριότητας σε καθεστώς γενικών όρων λειτουργίας. Οι μελετητικές και συμβουλευτικές υπηρεσίες δημόσιων και ιδιωτικών τεχνικών και αναπτυξιακών έργων και προγραμμάτων υπάγονται σ’ αυτήν την κατηγορία οικονομικών δραστηριοτήτων ή θα μπορούν να παρέχονται με μια απλή Υ.Δ. (ο νόμος προβλέπει ότι μία απλή υπεύθυνη δήλωση και μόνο αρκεί για την άσκηση της οικονομικής δραστηριότητας: δηλαδή μέχρι αποδείξεως του εναντίου, ότι δηλώσεις είσαι).
- Εάν ναι, τι σχέση και συνάφεια θα έχει το Π.Δ. αυτό, το οποίο όπως προβλέπεται θα είναι πολύ αναλυτικό, ώστε η διοικητική πράξη έγκρισης να μην απαιτεί ιδιαίτερη κρίση και εξειδίκευση, με το Π.Δ. θέσπισης Επίσημων Καταλόγων Οικονομικών Φορέων που προβλέπει ο προωθούμενος νόμος περί δημοσίων συμβάσεων του ιδίου Υπουργείου (Ανάπτυξης);
- Πότε, από ποιον και πώς θα συνταχθούν τα πρότυπα πιστοποίησης για κάθε οικονομική δραστηριότητα που θα εμπίπτει σε γενικούς όρους αξιολόγησης ή σε προηγούμενη έγκριση;
- Πώς θα εφαρμοστεί ο νόμος αυτός σε σχέση με τις διάφορες άλλες πρόσφατες ρυθμίσεις (π.χ. αλλαγές επαγγελματικών δικαιωμάτων), αλλά και γνωμοδοτήσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού;
Τέλος, σημειώνεται ότι ο νόμος αυτός περιλαμβάνει και πλήθος τροπολογιών, μεταξύ των οποίων και η τροποποίηση του άρθρου 1 του Π.Δ. 344/2000, σχετικά με την άσκηση του επαγγέλματος του γεωπόνου, του γεωλόγου, του δασολόγου, του ιχθυολόγου και του κτηνιάτρου.
2 Σχόλια
-
Ο σοβαρότερος όλων προβληματισμός είναι γενικότερος και αφορά την παρορμητική πολιτική που εφαρμόζεται την τελευταία περίοδο για την πλήρη απελευθέρωση της αγοράς και την άρση κάθε περιορισμού, χωρίς την προηγούμενη προετοιμασία και τη διασφάλιση των απαραίτητων υποδομών και οργανωτικών δομών, η οποία αντί του υγιούς, ελεύθερου ανταγωνισμού μπορεί να οδηγήσει στον πλήρως ανεξέλεγκτο ανταγωνισμό, με ό,τι αυτό συνεπάγεται τόσο για το δημόσιο συμφέρον, όσο και για τις υγιείς επιχειρήσεις της χώρας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα πλήρως ανεξέλεγκτου ανταγωνισμού συνιστά η σημερινή μελετητική αγορά (βλ. συνδυασμό αναχρονιστικού και παρωχημένου καθεστώτος των μελετητικών μητρώων, ανεπάρκεια διαγωνιστικών διαδικασιών, υπερβολικές/απαράδεκτες εκπτώσεις, έλλειψη τεχνικών προδιαγραφών και αδυναμία ουσιαστικής επίβλεψης).
Περαιτέρω, στην αιτιολογική έκθεση του νόμου αναφέρεται ότι “Επιδιωκόμενο αποτέλεσμα είναι να δοθεί η δυνατότητα σε περισσότερους πολίτες να αναπτύξουν την επιχειρηματικότητα τους αντί να επιδιώκουν την μισθωτή εργασία…”. Γιατί, σ’ αυτή τη χώρα, απαξιώνουμε συνεχώς την μισθωτή εργασία και προωθούμε/προστατεύουμε την ατομική επιχειρηματικότητα; Γιατί προωθούμε ένα μοντέλο ανάπτυξης που θα οδηγεί σε πολύ μικρές επιχειρήσεις, με αμφίβολες δυνατότητες βιωσιμότητας, αντί να επιδιωχθεί η σύγκλιση με τις λοιπές δυτικές χώρες σε ό,τι αφορά το μέγεθος των μικρομεσαίων επιχειρήσεων (θυμίζω την τροπολογία του Υπ. Οικ. για το ΦΠΑ που ουσιαστικώς ορίζει ως ΜΜΕ τις επιχειρήσεις με Κ.Ε. <500.000 ευρώ, όταν στην Ε.Ε. είναι <50.000.000 ευρώ).
Δεν είναι κατανοητό ότι αυτό το μοντέλο ανάπτυξης δεν συνάδει με την απαίτηση και την αναγκαιότητα εξωστρέφειας των ελληνικών επιχειρήσεων; Δεν είναι κατανοητό ότι για να υπάρξει συστηματική εξωστρεφής δραστηριοποίηση πρέπει -πρωτίστως- να ληφθούν σε εθνικό επίπεδο μέτρα και κίνητρα για την ενίσχυση της πραγματικής εταιρικής επιχειρηματικότητας και τη δημιουργία Ελληνικών μελετητικών και συμβουλευτικών εταιρειών, με μέγεθος, οργάνωση και υποδομές, που θα προσδώσουν δυνατότητες ανταγωνισμού των αλλοδαπών συναφών εταιρειών; -
Γιώργος Κουτίνας
May 8th, 2014 on 8:11 pmΤο νέο θεσμικό πλαίσιο για την αδειοδότηση και λειτουργία επιχειρήσεων είναι από τα πλέον θετικά σημάδια εκσυγχρονισμού στη χώρα μας. Για να μπορέσουμε να αντιληφθούμε τα οφέλη θα πρέπει να ξεκολλήσουμε από τη λογική του πολύπλοκου και διαβλητού γραφειοκρατικού συστήματος που ίσχυε μέχρι τώρα. Συστήματος που επέτρεπε τη συναλλαγή και δεν πρόσφερε εγγυήσεις σε θέματα αξιοπιστίας και ποιότητας αποτελέσματος.
Κρίνεται σκόπιμο να επισημανθεί πως καθοριστικής σημασίας θα είναι τα απαραίτητα ασφαλιστήρια που θα πρέπει υποχρεωτικά να προσκομίζονται τόσο για την έκδοση της άδειας λειτουργίας της εκάστοτε επιχειρηματικής δραστηριότητας όσο και για την περιοδική ανανέωση της άδεις λειτουργίας της.
Φυσικά, όταν μιλάμε για ασφάλιση μιλάμε για αυστηρή και αξιόπιστη ασφαλιστική κάλυψη και όχι για ψευδεπίγραφα (ασφαλιστήρια “μαϊμού”). Δηλαδή, δεν μιλάμε για “χαρτιά” που προσκομίζονται για τυπικούς λόγους χωρίς καμιά εξασφάλιση πληρότητας και αξιοπιστίας. Μιλάμε για ασφαλιστήρια συμβόλαιο που με ξεκάθαρους όρους μπορούν να εγγυώνται την ποιότητα υπεύθυνων δηλώσεων –πιστοποιήσεων στοιχείων ή μελετών και που θα αποζημιώνουν, χωρίς δικαστηριακές διαδικασίες, τυχόν ζημιογόνες συνέπειες από τυχόν εξ αμελείας λάθη ή παραλείψεις.
Αυτή είναι η διεθνή πρακτική που χρησιμοποιείται σε όλες τις προηγμένες χώρες και είναι αυτή που θα πρέπει χωρίς υπεκφυγές ή καθυστερήσεις να εφαρμόσουμε και στη χώρα μας.
Τελευταία Νέα
-
Παράταση έως 30.06.2025 της υποβολής αίτησης επανάκρισης και της ισχύος των Μελετητικών Πτυχίων
Με το άρθρο 30 του σχεδίου νόμου «Θέσπιση προδιαγραφών ακινήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης, περιβαλλοντική κατάταξη καταλυμάτων, απλούστευση διαδικασίας ίδρυσης τουριστικών επιχειρήσεων, ειδικότερες διατάξεις ελέγχου και ενίσχυσης πλαισίου τουριστικών υποδομών και λοιπές... -
Αναθεώρηση των περιεχομένων των μελετών περιβαλλοντικής αδειοδότησης έργων και δραστηριοτήτων
Δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 7322/Β/ 31-12-2024 η Υπουργική Απόφαση ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/143898/9866/2024 «Τροποποίηση των περιεχομένων των μελετών περιβαλλοντικής αδειοδότησης έργων και δραστηριοτήτων κατηγορίας Α του ν. 4014/2011 για την ευθυγράμμιση με το άρθρο... -
Η Roikos Engineering Consultants S.A. συμμετέχει στο HellasGIs 2024
Η Roikos Engineering Consultants S.A. συμμετέχει με ιδιαίτερη χαρά στο φετινό συνέδριο HellasGIs 2024, μια κορυφαία εκδήλωση αφιερωμένη στις τελευταίες εξελίξεις και εφαρμογές στον τομέα της Γεωπληροφορικής και της διαχείρισης... -
Δημοσίευση Νέων Ρυθμίσεων για διαχείριση αποβλήτων, ενεργειακή εξοικονόμηση και πολεοδομικά ζητήματα
Δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ Α 173/04.11.2024 ο νέος νόμος Ν.5151/2024 «Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης αποβλήτων, τη βελτίωση του πλαισίου εξοικονόμησης ενέργειας, την ανάπτυξη των έργων ενέργειας και την... -
Συνέδριο GREEN DEAL GREECE 2024
H εταιρεία μας, όπως και τα προηγούμενα έτη, θα υποστηρίξει ως χορηγός και θα συμμετάσχει ενεργά στο συνέδριο GREEN DEAL GREECE 2024. Το συνέδριο αυτό, το οποίο τείνει να γίνει...
Κωνσταντίνος Καλέργης
May 8th, 2014 on 6:19 pm